Procurorii DNA au extins ancheta în cazul lui Nelu Iordache, în urma unei plângeri făcute de Banca Comercială Română privind o înșelăciune de aproximativ 15 milioane de euro în legătură cu lucrările la tronsonul de autostradă Nădlac – Arad, au declarat joi, pentru MEDIAFAX, surse judiciare.
Potrivit surselor citate, Nelu Iordache a fost dus miercuri la DNA pentru a-i fi adusă la cunoștință noua învinuire, de înșelăciune asimilată faptelor de corupție, și pentru a da o declarație în acest sens.
Sursele citate au precizat că Banca Comercială Română a depus o plângere în care a sesizat o faptă de înșelăciune care ar fi fost comisă de Nelu Iordache în legătură cu lucrările la tronsonul de autostradă Nădlac – Arad.
Avocatul lui Nelu Iordache, Cătălin Dancu, a declarat joi, pentru MEDIAFAX, că există o plângere a BCR depusă la DNA, dar, în opinia sa, este prematură, pentru că în acest caz nu se poate pune problema unei înșelăciuni.
Dancu a arătat că BCR îl acuză pe Nelu Iordache că nu a acoperit linia de credit deschisă de Romstrade pentru lucrările la autostrada Nădlac – Arad. Potrivit avocatului, CNADNR trebuia să plătească firmei Romstrade facturile pentru lucrările la tronsonul de autostradă, lucru care nu s-a mai întâmplat din noiembrie 2012, după ce instituția a reziliat contractul.
Avocatul a precizat că banii plătiți de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale firmei Romstrade erau dați ulterior BCR în cadrul liniei de creditare a lucrărilor, însă în condițiile în care societatea nu a mai primit bani de la CNADNR, nu a mai putut plătit în continuare.
În aceste condiții, plângerea este prematură și nu conturează elementele unei înșelăciuni, a mai spus Dancu.
Nelu Iordache, proprietarul Romstrade, este în arest preventiv din 2 decembrie 2012, fiind cercetat pentru deturnarea a 25 de milioane de lei din banii alocați pentru construirea autostrăzii Nădlac-Arad.
În 26 februarie, Tribunalul București a prelungit cu 30 de zile, din 1 până în 30 martie, măsura arestării preventive a lui Nelu Iordache, la propunerea procurorilor DNA. Decizia a fost contestată de Nelu Iordache la Curtea de Apel București.
Procurorii anticorupție îl acuză pe Nelu Iordache că, în calitate de administrator al firmei SC Romstrade SRL, ar fi schimbat, fără respectarea prevederilor legale, destinația sumei de 25 de milioane de lei, bani încasați în vederea proiectării și execuției lucrărilor la primul tronson din autostrada Nădlac – Arad, lucrare finanțată în proporție de 85 la sută din fondul de coeziune al Uniunii Europene.
Cea mai mare parte din suma destinată pentru construcția autostrăzii, respectiv 9.724.780 de lei, ar fi fost folosită pentru achitarea unor datorii ale societăților în care Nelu Iordache era direct interesat, plăți făcute în baza unor contracte ce nu au legătură cu derularea contractului pentru autostradă. Alți 9.861.000 de lei au fost retrași în numerar, „cu scopul declarat al achiziției de terenuri, în baza unor antecontracte de vânzare-cumpărare fictive”, potrivit procurilor anticorupție.
„O altă parte din bani, și anume 9.861.000 lei, au fost retrași în numerar cu scopul declarat al achiziției de terenuri, în baza unor antecontracte de vânzare-cumpărare fictive. Inculpatul Iordache Nelu a falsificat personal șapte dintre aceste contracte. În ceea ce privește alte 20 de operațiuni comerciale ce nu au legătură cu proiectul construirii autostrăzii, Iordache Nelu i-a instigat pe unii angajați ai SC Romstrade SRL să falsifice documente justificative. Banii au fost folosiți fie pentru rambursarea de dobânzi și comisioane restante aferente unui contract de credit, fie au a fost cheltuiți cu titlu de onorariu notar public, taxă de carte funciară și impozit aferente achiziționării unui teren în comuna Adunații Copăceni, precum și pentru materiale, lucrări și servicii de consultanță și transport necesare proiectului de construcție, a unui complex în comuna Adunații Copăceni. Toate aceste plăți nu au legătură cu proiectul de construcție a autostrăzii”, a precizat DNA.
Procurorii au mai arătat că, pentru a ascunde proveniența acestor bani, Nelu Iordache i-ar fi trecut în facturi care atestau operațiuni fictive prin firmele administrate de complicii săi. Banii s-ar fi întors cu explicația „plată eronată” sau „plată nedatorată” în contul SC Romstrade SRL, deschis la o altă bancă decât cea prin care se derulau operațiunile de plăți aferente contractului pentru construirea autostrăzii.
Totodată, potrivit DNA, Nelu Iordache este urmărit penal pentru fapte de corupție în alte trei dosare, în unul dintre aceste cazuri el denunțând că i-a dat bani unui funcționar din CNADNR pentru a-i facilita urgentarea încasării unor fonduri.
Nelu Iordache ar fi cercetat într-un dosar în care ar fi luat bani pentru lucrările privind drumul Alexandria – Craiova, iar într-un altul pentru lucrările la centura Bistriței. În al treilea dosar în care este cercetat, Nelu Iordache este chiar denunțătorul.
Potrivit procurorilor, după momentul arestării, Iordache s-a hotărât să vorbească și a denunțat un funcționar din CNADNR, căruia i-ar fi dat 33.000 de lei pentru ca acesta să faciliteze urgentarea încasării unor fonduri ce-i fuseseră aprobate omului de afaceri.
CNADNR va relua în martie licitația pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, după rezilierea contractului cu asocierea condusă de compania Romstrade, și estimează că lucrările vor fi terminate în termen de nouă luni de la semnarea contractului.
CNADNR a reziliat la sfârșitul lunii noiembrie contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor.
MEDIAFAX anunțat în iulie 2012 că oficialii Comisiei Europene pregătesc o scrisoare de întrerupere a uneia din plățile solicitate de către CNADNR pentru un contract de construcție a autostrăzii Arad-Nădlac în contextul în care au fost identificate „iregularități și suspiciuni de fraudă”.
Romstrade, unul dintre cei mai mari constructori români după câștigarea mai multor contracte cu statul, a intrat în decembrie în insovență. Cel mai mare creditor Romstrade este CNADNR, care solicită circa 300 de milioane de euro (1,3 miliarde de lei), creanța fiind deocamdată acceptată sub condiție.
Valoarea creanțelor înscrise de creditorii constructorului în tabelul preliminar se ridică la 3,37 miliarde lei (770 milioane euro), admisă fiind suma de 2,9 miliarde lei (665 milioane euro), din care 1,66 miliarde lei (380 milioane euro ) sunt creanțe sub condiție.